Kettlebells

Kettlebells er, sagt på godt dansk, en kanonkugle med håndtag. Der er tale om en slags håndvægte, som kan svinges i alle retninger og især bruges i Crossfit.

Dette gamle træningsredskab stammer fra 1700-tallets Rusland og blev i udbredt grad brugt af den sovjetiske hær og siden også af sovjetiske sportsatleter. Kettlebells er en af mange træningsmetoder fra østblokken, som den vestlige verden fik kendskab til efter murens fald, og siden 2010’erne er de stormet frem og også blevet meget populære i Danmark.

Hvad kan kettlebells bruges til?

Der er tale om et allround træningsredskab som især er velegnet til rygtræning og hård styrketræning.

Træning med kettlebells er en særdeles effektiv træningsform og du kan træne både styrke, udholdenhed, stabilisering og koordination. Styrke og udholdenhed får du fra vægt, og stabilisering og koordination træner du ved i sagens natur at holde styr på de tunge vægte, når du svinger dem. Dette kan være lidt svært i begyndelsen, men du lærer hurtigt at styre dem og koordinere, så du bevarer balancen.

På grund af måden, kettlebells er udformet på – en tung kugle med håndtag – kan du svinge dem i alle retninger. Dermed kan du komme i kontakt med mange forskellige muskelgrupper, herunder biceps, triceps, skuldre, baller og ben.

Fordele ved kettlebells

Er du nybegynder indenfor træning kan du med fordel overveje at starte med kettlebells.

Kettlebells er en rigtig god måde at komme igang med at træne på, da træningen kan tilpasses individuelle træningsniveauer og dermed også begynderens.

Når du træner med kettlebells, får du en høj forbrændingseffekt, og med kun 10-15 minutters træning dagligt vil du hurtigt kunne både se og mærke resultater. Risikoen for skader er lav, forudsat at øvelserne laves korrekt.

Kettlebells kan også bruges af den erfarne fitnessudøver, som kan vælge en højere vægtklasse og lave flere gentagelser af de enkelte øvelser.

Hjemmetræning med kettlebells

Træning med kettlebells er ideelt til hjemmetræning, da alt du behøver er en træningsmåtte og så naturligvis dine kettlebells. Måske kunne du tænke dig at spare udgiften til fitnesscentret, eller måske er der dage, hvor du du ikke har tid eller overskud til at komme afsted. På disse dage har du så alligevel en mulighed for at få trænet, da du blot behøver at hoppe i dit træningstøj og finde dine kettlebells og din træningsmåtte frem.

Med kettlebells får du en bonus i form af en sundere kropsholdning, da du får styrket de store muskelgrupper og samtidig arbejder med stabilisering og allignment af din krop.

Hvilken vægtklasse skal jeg vælge?

Kettlebells føres i forskellige størrelser, vægtklasser og materialer.

Den mest udbredte type er fremstillet af massivt støbejern og er en god allround kettlebell, som kan bruges af både begyndere og erfarne fitnessudøvere. Af andre materialer findes der vinyl, neopren, clubbell og competition. Disse har hver især deres fordele, f.eks. vil en kettlebell af vinyl være at foretrække, hvis du træner hjemme, da denne er skånsom mod dit gulv.

Du kan købe kettlebells individuelt eller i sæt med forskellige størrelser, som du kan skifte imellem, afhængig af dine øvelser og dit niveau. Med et sæt er du klar til et træningsforløb, hvor du udvikler dig og gradvist får brug for højere vægtklasser.

Som begynder kan du f.eks. vælge at købe et sæt med 4, 8 og 12 kg. Du kan finde kettlebells fra 2 og helt op til 48 kg. For begyndere anbefales 12-16 kg for mænd og for kvinder 6-12 kg. Når du har trænet et stykke tid og har opbygget en grundstyrke kan du gradvist øge vægten på dem.

Gode råd til din træning

For at få det optimale udbytte af din træning anbefales, det at dit greb er så løst greb som muligt. På den måde bruger du din krop i stedet for primært dine fingre til at træne.

Grundlæggende findes der to greb; enten kan du vælge at holde din kettlebell, så din tommelfinger peger ind mod din krop eller også, så den peger frem og ud i rummet.

I videoen nedenfor kan du se, hvordan du kan træne med kettlebells derhjemme eller i træningscentret.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen