Løbebånd

Det er sundt at løbe – både for hovedet og for kroppen. Det kan dog være koldt, hårdt og trist at løbe ture udenfor alt efter vejret, der desværre ofte er koldt, vådt og blæsende. Derfor er der mange, der i stedet benytter sig af at træne på et løbebånd, der giver både fleksibilitet og masser af kontrol uden at man skal bekymre sig om trafik, vejr og fodgængere, der kommer i vejen. Måske er det også det rette valg for dig?

Det sunde ved løbetræning

Løb kan være en enormt effektiv træningsform til mange forskellige formål. Det er en af de mest grundlæggende måder at lave kredsløbstræning på, og man holder en stor del af sin krop i bevægelse. Det er et rigtig godt valg, hvis du gerne vil holde dig sund, da du benytter dig af de helt store muskelgrupper i benene. Disse kræver en stor mængde ilt, hvilket får hjertet godt op i tempo. Det er netop dette der gør, at du kan købe dig rigtig god form. 

Du vil kunne begynde at mærke forskellen i din kondition efter få ganges løb, hvilket for mange er med til at holde motivationen oppe. Du kommer til bedre at kunne gå lange ture og gå op ad trapper, og vil generelt opleve, at din krop kan mere, end den plejede. Løbetræning er desuden et rigtig godt valg, hvis du gerne vil tabe dig, da det får pulsen op og sætter gang i forbrændingen af kalorier. Konditionstræning er altså en af de helt vigtige træningsformer, og det anbefales, at du dyrker konditionstræning mindst to gange om ugen. 

Fordele ved at løbe på løbebånd

Der er mange fordele ved at vælge at træne på et løbebånd. I forhold til at træne udenfor, vil mange måske se det som det mere spændende valg. Men når du træner indendørs på et løbebånd, er der andre ting, der bidrager til en god træning. Det fjedrende underlag på løbebåndet er med til at mindske belastningen på dine led. Derudover er løbebåndet langt mere jævnt og stabilt, og der er derfor mindre risiko for at snuble og blive skadet, og der er heller ingen is om vinteren, som man kan glide på. Derudover er der muligheden for at gribe fat i håndtagene og stabilisere sig selv, hvis man mister balancen.  

Muligheden for at løbetræne indendørs giver dig også mange fordele i forhold til vejr og plads. Der er blandt andet ingen vindmodstand, og du slipper for kolde ører, som især kan være til stor gene for folk med følsomme ører. Andre ting som sand, fluer og myg undgår du også at løbe ind i. Og vejret kan ikke ændre sig, så du bliver ikke pludselig gennemblødt af en regnbyge. Der er heller ingen biler, cyklister, fodgængere eller hunde i vejen, så du undgår at skulle løbe udenom og kan blot koncentrere dig om din træning. 

En anden væsentlig fordel ved et løbebånd, er muligheden for at kunne bedømme din træning ud fra nøjagtige tal. Løbebåndet viser den præcise hastighed, tid og distance, hvilket gør det langt nemmere at sætte mål og opnå dem. Da der heller ikke er skiftende forhold i form af vind og vejr, kan du også nemmere sammenligne dine træninger uden at skulle tage forbehold for disse. 

Ulemper ved at løbe på løbebånd

Selvom der er mange fordele, når det kommer til at træne på et løbebånd, er der også nogle ulemper, man bør have med i sine overvejelser. Mange af dem er i forhold til at træne indendørs, som har mange fordele, men der er også mange, der mest ser det som en ulempe. Nemlig at man ikke får den friske luft eller skiftende omgivelser. Det kan være demotiverende at man ikke som sådan kan se, at man har løbet langt udover at kigge på tallene på skærmen.  

Der er desuden en lidt lavere naturlig belastning ved at løbe på et løbebånd i forhold til at løbe udenfor, og træningen er derfor ikke nær så hård, selvom du løber i det samme tempo og den samme distance, som du ville have løbet udenfor. Du kan eventuelt vælge at sætte en stigning på 1 grad på løbebåndet for at hjælpe med at udligne den forskel. 

Desuden kan løbetræning generelt være lidt hårdt for kroppen i forhold til nogle andre former for cardiotræning. Det kan især gå ud over knæene, da der sker nogle hårdere stød, der løber gennem kroppen hver gang, man tager et skridt. Det er derfor ikke et oplagt valg for folk med knæproblemer. I disse tilfælde ville det muligvis være bedre at vælge en crosstrainer.

Kom godt i gang på løbebåndet

Hvis du har besluttet dig for at træne på løbebånd og gerne vil så godt fra start som muligt, er det en god idé at overveje, hvordan du bedst finder og holder motivation, så du kan nå dine personlige mål. Vær målrettet med din træning og find ud af, om der er et specifikt tempo, der virker bedst for dig. Her er det nemt at holde tempoet stabilt, da det er løbebåndet, der sætter hastigheden. 

Hvis det er første gang, du træner på løbebånd, er det vigtigt, at du sørger for at vænne dig til det, inden du sætter hastigheden helt op. Start derfor med et roligt tempo, måske endda hvor du bare går i stedet for at løbe. Herfra kan du så langsomt øge hastigheden, når du begynder at føle dig mere tilpas. Pas på med at træne dig helt til udmattelse, da det let kan ende galt, hvis du pludselig bliver svimmel eller dårlig. Husk at bruge håndtagene til at stabilisere dig, hvis du mister balancen eller begynder at føle ubehag. 

Det kan også være, at du gerne vil træne mere varieret, hvilket både kan gøre træningen mere effektiv og mindre kedelig. Du kan ændre på stigning og hastighed for at presse dig selv mere, og dermed vil du opleve en større forbrænding. Mange løbebånd har også indbyggede træningsprogrammer, og hvis du vælger dette, vil løbebåndet selv sørge for at skifte mellem tempo og stigning. Dkan også selv styre det. Find eventuelt et løbeprogram online, som du vil følge – gerne et, der gradvist bliver sværere fra uge til uge, så du bliver ved med at presse dig selv og føle, at du bliver bedre.