Essentielle kosttilskud, når du træner – del 1

Kreatin har i mange år og over hele verden været et populært kosttilskud som især bodybuildere sværger til. Men hvad er kreatin egentligt og kan du selv have glæde af at bruge det? Det ser vi nærmere på i denne artikel.

Kreatin er et naturligt stof som dannes af aminosyrer i kroppen og altså allerede findes i vores muskler. Kreatin findes også i fisk og rødt kød, dog i ret små mængder, og en del af kreatinen tilintetgøres desuden ved tilberedning.

Kreatin er et præstationsfremmende kosttilskud, som kan forbedre resultaterne af din træning og hjælpe dig med hurtigere og lettere at opbygge styrke og muskelmasse. Kreatin kan styrke dine evner til at udføre kortvarigt, intensivt arbejde som f.eks. krævende træning.

Du kan købe kreatin i kapselform eller som pulver. Hvis du ikke har problemer med at tage piller er det måske den letteste måde at tage din kreatin på, men hvis du hører til dem der har svært ved at sluge piller, kan du vælge kreatinpulver, som du kan røre ud i f.eks. vand, juice, energidrik, proteinshake eller kaffe.

Hvad bruges kreatin til?

Du kan bruge kreatin til at fremme din præstationsevne, når du træner. Med kreatin vil du kunne opnå endnu bedre resultater og nå dine træningsmål. Med kreatin opbygger du styrke og muskelmasse, og hjælper dig til at yde mere ved at give dig den ekstra energi, der skal til for at gå det sidste stykke.

Hvem kan benytte kreatin?

Hvad enten du er mand eller kvinde, kan du benytte kreatin til at maksimere dine præstationer og nå dine mål. Du kan bruge kreatin til flere forskellige træningsformer. Især til de krævende discipliner som f.eks. bodybuilding, vægtløftning, sprint og kuglestød vil du kunne drage fordel af at tage kreatin som kosttilskud, hvorimod effekten ved almindeligt løb og cykling er begrænset.

Uanset om du nybegynder med træning eller du er en habil fitnessudøver, kan du bruge kreatin til enten hjælpe dig til at komme igang, eller du kan bruge det til at maksimere din ydelsesevne og give den den ekstra skalle, der måske skal til, for at du når dit mål. Kort sagt kan kreatin bruges af alle der ønsker at forbedre deres præstation indenfor fysisk krævende træningsformer.

Udover sin præstationsfremmende virkning ved træning har undersøgelser vist, at også patienter, der har mistet muskelmasse i forbindelse med sygdom, kan opnå gode resultater med kreatin.

Hvordan virker kreatin?

Når vi spiser kød, optager vores lever, nyrer og bugspytkirtel aminosyrerne og bruger dem til at fremstille kreatin, som herefter overføres til vores muskler i form af cellulær energi kaldet kreatin monohydrat. Kreatin fungerer som et lille, men effektivt, energilager i musklerne. Musklerne er mindre tilbøjelige til at trættes og evnen til at udføre krævende træning styrkes.

Virkningen af kreatin er forskellig fra person til person, da vores kroppe er forskellige og dermed reagerer forskelligt. Nogle har stor effekt af kreatin, andre mærker ikke så meget. Ca. 70% af alle, der tager kreatin som kosttilskud oplever nogen eller stor effekt.

Hvornår skal jeg tage kreatin?

Der forekommer uenighed om, hvornår det bedste tidspunkt at indtage kreatin er. Nogle steder anbefales lige før træning, andre lige efter og atter andre mener, at det ikke er vigtigt, hvornår kreatinen tages. Den generelle anbefaling er dog at tage kreatinen lige efter træning, og næstbedst om morgenen før træning. På dage, hvor du ikke træner, er tidspunktet for din indtagelse af kreatin ikke vigtigt. Du kan eksperimentere med tidspunktet, du tager kreatin på og se, hvad der giver dig den største effekt.

Hvor kan jeg købe kreatin?

Du kan købe kreatin i fysiske butikker, der sælger træningsudstyr, eller du kan købe det på nettet, hvor du vil finde et bredt udvalg.

Det er muligt at købe kreatin fra udlandet, men her bør du være på vagt, da du ikke på samme måde som ved køb i Danmark kan være sikker på kvaliteten og hvad det rent faktisk er, du køber.

Vælger du at købe kreatin fra en dansk forhandler, hvad enten det er i en fysisk butik eller på nettet, kan du sikre dig ved at undersøge om produktet er godkendt af Fødevarestyrelsen.

Det er din garanti for, at produktet er rent, testet og sikkert at bruge. Inden du lægger din kreatin i kurven, er det også en god idé at tjekke næringsindholdet på indholdsdeklarationen.

Andet godt at vide om kreatin

Kreatin er et af de mest undersøgte kosttilskud på markedet og selv efter talrige studier er der ikke påvist nogen kendte bivirkninger ved brug af kreatin. Dog er der set rapporter om langvarigt brug af keratin, der har påvirket nyrefunktionen, og selvom undersøgelser viser, at risikoen er minimal, anbefales det at konsultere din læge, inden du påbegynder indtagelsen af keratin, hvis du har nyreproblemer.

Vores artikler skal kun ses som informative og må aldrig forveksles med lægehjælp. Hvis du er bekymret for dit helbred, anbefaler vi, at du kontakter din læge eller andet sundhedsfagligt personale, inden du tager kosttilskud.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen