Keto-diæt

Keto-diæten er en af de nyere diæter, der hjælper folk med at tabe sig gennem et mindre indtag af kulhydrater. Samtidig mindsker den også risikoen for at udvikle diverse livsstilsygdomme, og giver din krop en mere stabil energi i hverdagen. Hvis du er interesseret i at prøve en ny diæt af, er dette måske et godt valg for dig. Lær mere om hvad den indebærer, og hvordan man følger den her.

Hvad er keto?

Denne kosttype er blevet et populært valg for folk, der gerne vil tabe sig. Hele idéen er at spise så få kulhydrater som muligt, hvilket tvinger kroppen til at forbrænde fedtdepoter i stedet for. På denne måde kommer kroppen i en tilstand der hedder ketose – deraf navnet keto-diæt.  

Som udgangspunkt foretrækker musklerne og hjernen at forbrænde kulhydrater, men når din diæt gør, at der er langt færre kulhydrater at forbrænde, må kroppen altså finde et andet brændstof. Det tvinger kroppen i ketose, hvor den omdanner fedtstoffer til ketonstoffer, som kan forbrændes på samme måder som kulhydrater. Det betyder altså, at kroppen begynder at trække på fedtdepoterne, der er enormt energirige. 

Det kan tage lidt tid, inden din krop begynder at gå i ketose tilstand. Den skal nemlig lige vænne sig til at forbrænde fedt som sit primære brændstof, fremfor kulhydrater, som den har været vant til. Det er forskelligt fra person til person hvor lang tid, det tager at komme i denne tilstand, men der går typisk et par dage til en uge. Så mist ikke modet, hvis du ikke ser nogle forandringer med det samme.

Fordele ved ketodiæt 

Som udgangspunkt er dette en sund diæt, som du kan opleve flere fordele ved at følge. Du kan blandt andet opleve en reduceret mængde af mavefedt, hvilket også kan lede til en nedsat risiko for at udvikle forskellige livsstilssygdomme.  

Diæten forbedrer desuden din evne til at forbrænde fedt, hvilket giver dig et mere stabilt energiniveau i din hverdag og en bedre udholdenhed. Dette vil være en fordel for dig hvis du samtidig træner. Denne kost kan også forbedre dit overskud både fysisk og mentalt, da dit blodsukker bliver langt mere stabilt. Du kommer også til at opleve en bedre fysisk sundhed, da du skærer tomme kalorier ud af din diæt.  

Andre fordele inkluderer: 

  • Forbedret fordøjelse 
  • Forbedret søvn 
  • Mindre inflammation i kroppen, der ellers kommer fra sukker, omega-6 og raffinerede kulhydrater 
  • Mindre trang til sukker 
  • Formindsket appetit i hverdagen 

Det er altså en effektiv måde at forbrænde fedt og tabe sig på. Ofte vil du faktisk opleve et vægttab allerede indenfor den første uges tid, da din krop kommer af med sine kulhydratdepoter. Det er disse depoter der primært binder vand i kroppen. Efter den første uge er der mange, der oplever, at de taber mellem et halvt til et helt kilo fedt per uge. Det er altså en forholdsvis effektiv kur, som hurtigt skaber resultater. 

Hvad må man spise på ketodiæten? 

For at opleve de ønskede resultater er det vigtigt at huske på, at den kun er så sund som du gør den. Det er de madvarer, du vælger, der bestemmer, om diæten har en virkning eller ej.  

Sørg for at vælge fødevarer, der er så lidt forarbejdet som muligt, og begræns tilsætningsstoffer. Tag udgangspunkt i sunde råvarer som grove grøntsager, fisk, skaldyr, fjerkræ og sunde planteolier. Overvej at kigge på madvarer, der også indgår i en antiinflammatorisk kost, da disse som udgangspunkt er både gode og sunde valg for dig og din krop.  

Hvad må man ikke spise på ketodiæten?

Det handler om at spise enormt kulhydratfattigtog det er netop derfor vigtigt, at man fravælger fødevarer med et højt indhold af kulhydrater. Det bør tilpasses den enkelte person, men som tommelfingerregel, anbefales man at sigte godt under 50 gram kulhydrat om dagen. Det vil altså sige, at du helst skal spise intet, eller minimale mængder af madvarer som brød, kartofler, pasta, ris, frugt, rodfrugter, sukker, slik, sodavand, mælk, yoghurt, kornprodukter og linser. Der findes utallige bøger og oversigter over tips og tricks til denne kost, så det er nemt at komme i gang på den helt rigtige måde.