Træning med håndvægte

At holde sin krop sund og stærk er forudsætningen for et langt liv. Mange mennesker bruger derfor timevis på træning, og træningen kan bestå af mange forskellige øvelser. Mens løbetræning ofte hjælper på din kondition og udholdenhed, så kan træning med håndvægte være med til at styrke din muskler.

Her kan du blive klogere på hvorfor træning med håndvægte kan være et godt værktøj til en sund og stærk krop.

Alsidig træning med håndvægte 

En fejlagtig antagelse er at håndvægte blot kan bruges til at træne muskler i armene. Men det er ikke blot biceps og triceps der kan trænes med håndvægte, der findes nemlig et utal af øvelser, hvori du både kan træne ryg, baller, bryst, skuldre og ben med de alsidige håndvægte. 

Når man gerne vil gå i dybden med en bestemt muskelgruppe, så bør man undersøge hvordan håndvægtene kan bruges til netop denne kropsdel. 

Er det f.eks. ryggen du vil træne, som en forebyggende indsats imod rygproblemer, så kan du med fordel bruge håndvægtene. Ved at bruge en skråbænk i træningscentret sammen med håndvægte kan du udføre øvelser såsom rows og chest supported rows. Med disse øvelser kan du træne musklerne i ryggen på en god og givende måde. 

En anden muskelgruppe som er populær at træne findes ved lår og baller. Disse steder ønsker man at holde stærke og trimmede, og i den forbindelse er der mange der bruger håndvægtene til muskelopbygning, skadeforebyggelse og for en bedre smidighed. Øvelser med håndvægte der kan styrke disse områder, er bl.a. lunges og forskellige squat-øvelser. 

Er du ikke tilhænger af træningscentret, når du skal styrke din muskelmasse, så findes der også et stort udvalg af håndvægte og tilsvarende øvelser der kan udføres i hjemmet. Når du skal finde de rigtige håndvægte til din personlige træning og dine personlige behov, så rådfør dig gerne med en ekspert på området der kan vejlede dig om vægten på værktøjerne og passende træningsprogrammer. 

Kom godt i gang med håndvægtene 

At komme i gang med træning kan være en udfordrende proces. Når man skal omlægge sin livsstil og flytte fokus over på en sund krop, så handler det om at se træningen som noget positivt og ikke en byrde. 

Man træner først og fremmest for sin egen skyld og for sit personlige velvære, og dette skal være den primære motivation for træningen. 

Men nogle gange skal man have et ekstra spark for at komme ordentligt i gang og ikke mindst for at holde træningen ved lige. I forbindelse med træning med håndvægte, så kan det være en god idé at sætte sig et mål for hvilken muskelgruppe man ønsker at træne hvor meget og hvornår. 

Sæt f.eks. ambitiøse mål for dig selv, når du skal i træningscentret. På den måde kan du holde øje med din udvikling og lade dig motivere af fremskridtene. Lav konkrete delmål for din træning med håndvægte, f.eks. i forhold til hvor meget vægt du bruger, når du træner ryggen. Du behøver ikke nødvendigvis at sigte mod en kontinuerlig stigning i vægten, men forsøg i stedet at måle på din udholdenhed og gentagelser. 

Træner du i hjemmet, så sæt konkrete mål i forhold til hvilken dato du skal kunne opnå hvilket mål. Struktur og planlægning er nøgleordene, når det kommer til motivation. Skal man være sin egen coach, så skal man også indtage coachens strenge, strukturerede og kompromisløse rolle. 

En anden god motivationsfaktor kan være at alliere sig med venner, bekendte eller familiemedlemmer. Ved at have træningspartnere stiller man sig til ansvar for at møde op til træning. Er man først kommet ud ad døren, så vil det automatisk blive nemmere at gennemføre træningen. 

Håndvægte kan mere end at give store muskler 

Selvom at mange forbinder styrketræning med muskuløse mænd, bodybuildere og ambitiøse fitness-centrer, så er styrketræning faktisk for alle. 

Træning med håndvægte kan mere end at forbedre udseendet. En stærk krop er nemlig en sund krop, og det er sundheden som alle bør tilstræbe at opnå. 

Slappe muskler kan både give smerter i leddene, de kan give rygproblemer og ikke mindst en uhensigtsmæssig kropsholdning. At holde sine muskler i gang er med til at give os en krop, som lettere kan komme igennem hverdagens mange gøremål. 

Tusindvis af mennesker bruger således styrketræning som et led i deres genoptræning eller forebyggende træning. Det er nemlig essentielt at genoptræne musklerne efter en ulykke, hvor man har været sengeliggende. Muskelmassen bliver hurtigt mindre, hvis træningen eller motionen ikke holdes ved lige, og man bør derfor aldrig holde for lange pauser. 

Håndvægte er f.eks. hyppigt brugte i forbindelse med genoptræning efter en hofteoperation. Ved at bruge håndvægtene på den rigtige måde kan man nemlig styrke musklerne omkring hofterne, som både gør healing-processen efter operationen mere tålelige og udruster én bedre til at passe godt på sin nye hofte i fremtiden.