5 tips til hjemmetræning

Det er ikke altid let at holde sig til en træningsrutine eller vedligeholde fitnessmål, når man har begrænset adgang til fitnesscentret og sidder fast hjemme i en Coronatid.

Fysisk aktivitet er dog mindst lige så vigtig en del af livet, hvis ikke vigtigere, som det var før Corona trådte ind i vores liv.

Her er derfor nogle tips, der kan hjælpe dig med at forblive aktiv og sund uanset dine omstændigheder og adgang til fitnessfaciliteter.

Opret et træningsområde

Hvis du har plads til rådighed, kan du udpege et indbydende område i dit hjem til at træne. Det behøver ikke at være et stort område, du kan sågar starte med at lave push-ups mod væggen, og derefter gå videre til at lave dem mod køkkenbordet, sofabordet og endelig på gulvet.

Gå 30 minutter om dagen – hjemme

Har du lyst til at gå en tur, men føler dig ikke tryg ved at gå udendørs pga. virussmitten? Hvad med at gå en tur i dit træningsområde? Der findes rigtig mange walking-at-home videoer på YouTube, som du snildt kan inkludere i dit træningsprogram.

Har du trapper i dit hjem? Endnu bedre, inkluder trapperne i dit daglige træningsprogram. Trappeklatring er en effektiv styrketræningsaktivitet. Hold en fod på et trin og gå op og ned flere gange. Eller prøv at træde to trin op for en endnu hårdere træning.

Invester i justerbare håndvægte

Der er et utal af fordele ved at inkludere vægte i dit træningsprogram – og justerbare håndvægte er ingen undtagelse. Justerbare håndvægte er et ideelt udstyr til styrketræning, kondition og funktionel træning, og du kan sågar træne mange dele af kroppen med et par håndvægte.

Det gode ved netop disse håndvægte er, at du kan justere vægten, som det passer dig og dit niveau. Så du kan øge vægten som du udvikler dig. At følge din fremgang på denne måde kan også virke ekstra motiverende.

Kombiner aktiviteter og udnyt tiden

Bevæg dig rundt, mens du er i gang med et opkald. Stå op under et Zoom møde. Lav squats eller lunges, mens du venter på, at et online møde starter. Lav jumping jacks mens du venter på, at kaffen er færdigbrygget.

Der findes mange måder at kombinere diverse aktiviteter på. Hvorfor ikke kombinere Netflix med sit-ups?

Prøv noget nyt

Har du altid ønsket at prøve yoga, pilates eller HIIT (intervaltræning med høj intensitet)? Så er tiden måske kommet. Find en gratis video online, abonner på en af den mange tilgængelige online klasser, eller download en app. til at guide dig gennem træning i hjemmet.

Der er mange nye og ofte gratis klasser, der udgives dagligt. For mange mennesker, er det mere komfortabelt at prøve noget nyt, når ingen andre kigger på. Hvorfor ikke prøve noget nyt?

Afrunding

Under Coronatiden har mange af os brugt mere og mere tid på at sidde – foran tv’et, under arbejdet på computeren, og på Zoom møder. Men selv når du arbejder hjemme eller blot isolerer dig under Corona kan du stadig finde kreative måder på, at indarbejde mere bevægelse i din dag.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen