Hatha Yoga

Hvorfor skal du dyrke hatha yoga? 

Hatha yoga refererer til den del af yoga som er af fysisk art. Ganske enkelt er det de yoga-stillinger man som udøver laver. Denne specifikke form for yoga adskiller sig fra eksempelvis asthanga yoga, da hatha yoga er én enkelt stilling ad gangen, og ikke flere forskellige stillinger i en serie.

Her får du en gennemgang af hatha yogaens styrker, og hvordan den kan skabe mere velvære i din hverdag.

Yogaens historie 

Yoga er et 3000 år gammelt træningssystem som har til formål at styrke krop, sind og sjæl. Ordet yoga betyder forening, og her refereres der netop til det gennemgående tema i yoga. 

Gennem yogaen arbejder man nemlig med harmoni og balancering. Her handler det både om, mentalt og fysisk, at skabe balance mellem modsatrettede kræfter. 

Yogaen i sin grundform kommer fra det område, hvor vi i dag finder Indien. For flere tusinde år siden var målet med yogaen at få kontrol over åndedrættet og sit fysiske legeme for at gavne meditationsprocessen.  

Oprindeligt handlede det om at binde kroppens, tankernes og sansernes uønskede aktiviteter. Derved kunne man bedre bruge kroppen som middel til det meditative stadie, hvorved man kunne nå menneskets højere principper. 

Selvom at mange yogalærere i dag forsøger at involvere åndedræt og meditation i deres yoga-lektioner, så er det dog ikke al yoga der arbejder i dybden med meditation. 

Hatha yoga; Den fysiske del af yoga 

Begrebet hatha oversættes direkte til sol og måne. Her refereres der til de modsætninger vi alle bærer på i kroppen og sjælen. Det kan f.eks. være modsætningerne kold/varm, feminin/maskulin, svag/stærk eller yin/yang. 

Hatha yoga er den fysiske del af yogaen, altså de konkrete øvelser der skal udføres. Hatha er en bred betegnelse indenfor yoga, og yogatimer indenfor denne kategori kan derfor variere meget alt efter hvilken underviser, der skal strukturere undervisningen. 

Hatha adskiller sig fra andre yoga-former såsom vinyasa-flow eller ashtanga, da udførslen af yogaformen er langsommereHatha er opdelt i enkelte stillinger, og kan derfor være “nemmere” end andre yogaformer, hvor det kræver en bedre udholdenhed at kunne gennemgå hele serier. 

Ved at fokusere på de enkelte stillinger og tage sig tid til dem, kan man ganske enkelt nå at komme sig, uden at man skynder sig frem til den næste stilling. 

Hatha dækker over alle ting du måtte gøre med kroppen under yogatræning, heriblandt: 

  •  Asana (yogastillinger) 
  •  Pranayama (vejrtrækningsteknikker), 
  •  Satkarmas (rensningsteknikker) 
  •  Mudra (håndbevægelser) 
  •  Mantra (recitation og sang) 

Hatha yoga dyrkes over hele verden, og kan mødes i mange former, da forskellige undervisere fortolker metoden og begrebet på forskellige måder. 

Yoga og sundhed 

Siden yogaens opstart har de forskellige teknikker været værktøjer til at opretholde en harmonisk balance i kroppen ved at rense den. Øvelserne hæmmer antageligt nedbrydningsprocessen i kroppen, holder stofskiftet intakt og forbedrer koncentrationen. 

På den måde er yoga et vigtigt element i jagten på en sund krop og et sundt sind. 

I en hektisk verden, hvor millioner af mennesker lider af stress og depression, er yogaen især blevet et populært middel til at gå ned i gear og komme i kontakt med sig selv. 

Vi glemmer ofte at stoppe op, trække vejret og mærke vores krop, og det skaber en ubalance og udbrændthed. Overbelastning kan medføre træthed, stress, angst, smerter, et svækket immunsystem og generelt en dårligere livskvalitet. 

Arbejder vi ikke med signalerne i tide, så kan det have negative konsekvenser for vores mentale og fysiske helbred. 

Den unikke kropsbevidsthed som yogaen skaber, kan være med til at reducere alle disse symptomer. Yogatræningen kan derfor virke forebyggende og helbredende. 

Yoga øger vores modstandskraft og energi og balancerer vores samlede væsen. Denne harmoniserende træningsform egner sig derfor til en utrolig bred vifte af mennesker. 

Hatha yoga er for alle 

Hatha yoga og andre former for yoga er i øjeblikket i høj kurs. Interessen for denne træningsform er konstant stigende og flere og flere mennesker hopper med på yoga-bølgen, både her i landet og i resten af verden. 

Og det er der en god grund til. Yoga er nemlig for alle, og hatha yoga er ligeledes ikke forbeholdt slanke og smidige mennesker. Alle kan nemlig indgå i en givende yoga-time uanset alder, køn, vægt og erfaring. 

Hvilken yogaform der passer bedst til det enkelte individ, afhænger af mange faktorer. Om du er gravid, har skader eller andre helbredsmæssige udfordringer, så er det en god idé at tale med en kompetent yogalærer om dine bekymringer, præferencer og behov. Så er du sikker på at du kan få mest muligt ud af din træning med hatha yoga, såvel som med andre former for yoga. 

Mange vælger yoga fra, da de frygter at det er en konkurrencepræget træning, hvor der er et højt fokus på hvem der er mest smidig, stærk eller har den bedste udholdenhed. Men i yogaen arbejder man med nærværet og roen i en selv, og man bør derfor ikke lade sig påvirke af andres præstationer eller fremskridt.