Calisthenics

Hvad er Calisthenics?

Calisthenics, også kaldet street workout, er en relativt ny træningsform, som i stigende grad vinder frem her i fittnessmiljøjet her i Danmark. Det skyldes måske især dens høje udbytte og at træningen ikke kræver hverken medlemsskab af et fitnesscenter eller et helt arsenal af træningsudstyr. Du er din egen træner, og du bestemmer selv, hvor og hvornår, du vil træne.

Denne funky træningsform tager udgangspunkt i gymnastik og styrketræningsøvelser men indeholder elementer af parkour og break dance. Mange af øvelserne kender du måske allerede fra gymnastik, aerobics, styrketræning og andre sportsgrene, og således kan man sige, at det, ligesom Crossfit, er en træningsform der går på tværs af forskellige sportsdiscipliner. Helt kogt ned kan man man tale om gymnastiske styrkeøvelser. Med Calisthenics kan du opbygge og styrke din muskelmasse, øge din smidighed og opnå en sundere og flottere kropsholdning.

I Calisthenics bruger du primært din kropsvægt til at træne med eller et minimum af træningsudstyr. Træningen består af bevægelser, der træner de store muskelgrupper ved bl.a. presøvelser, trækøvelser, maveøvelser og knæbøjninger. Øvelser, hvor du bruger dine muskler til at løfte din krop op eller skubbe den væk fra dig er et gennemgående tema.

I din Calisthenicstræning bør disse discipliner indgå:

  • Armbøjninger, planke eller håndstand
  • Chin-ups eller pull-ups
  • Mavebøjninger
  • Lunges
  • Squads

Historien bag Calisthenics

Calisthenics opstod omkring år 2000. I New York var man blandt de første til at tage denne træningsform til sig, men også i Østeuropa greb det hurtigt om sig, hvor Sovjettidens mange og store parker var oplagte steder at træne, og så var det gratis. Ligesom i flere andre sportsdiscipliner er østeuropæere blandt de bedste i verden til Calisthenics.

Navnet Calisthenics tager udgangspunkt i det græske ord kallos som betyder skønhed og sthenos som betyder styrke, hvilket er præcis, hvad man kan opnå med Calisthenics, nemlig en smuk og stærk krop.

Træn når du vil, og hvor du vil

Calisthenics er udviklet til at kunne trænes hvor som helst og når som helst. Du kan træne hjemme i stuen, ude i haven, nede i gården eller på de mange offentlige træningsstationer, som de senere år er skudt op i parker og på offentlige pladser rundt omkring. Disse træningsstationer er perfekte til Calisthenics, da der her er stænger, bøjler og andre fastmonterede redskaber, du kan bruge i din øvelser. Derhjemme kan du træne enten helt uden træningsudstyr eller med nogle enkelte træningsredskaber. Du kan også bruge dine møbler som træningsudstyr. I videoen herunder kan du se, hvordan du kan træne med dit spisebord og et par stole.

Hvem kan dyrke Calisthenics?

Calisthenics kan dyrkes af alle og på alle niveauer. Det er en oplagt træningsform at starte op med, hvis man gerne vil i gang med at træne, da man her kan vælge de lettere øvelser og varianter til at starte med og siden bygge på med øvelser, hvor man bruger mere og mere af sin kropsvægt.
Calisthenics er for dig, der gerne vil styrke og opbygge dine muskler og opnå en stærkere og mere tonet krop samt en bedre kropsholdning.
Denne træningsform er ideel for dig der ikke bryder dig om svedige fitnesscentre eller avancerede træningsmaskiner. Man kan kalde det en simpel, men særdeles effektiv hverdagstræning. Du kan træne når du vil og hvor du vil og i det omfang, du synes passer til dit behov og din hverdag.

Udstyr

Som nævnt kan du i princippet træne Calisthenics helt uden træningsudstyr. Øvelser som armbøjninger, maveøvelser, squads og lunges kræver kun din krop, og disse øvelser er dermed lige til at gå til. Dog vil du have glæde af en træningsmåtte, der forhindrer dig i at glide eller skride ud og samtidig giver dig et lidt blødere underlag til f.eks. maveøvelser end det bare gulv. Hvis du gerne vil udvide, kan du overveje nogle træningselastikker i forskellige belastningsgrader eller et par håndvægte. Du kan også investere i en pull-up bar som du let kan montere i en døråbning, endda uden søm og skruer. Så er du klar til at lave pull-ups og chin-ups derhjemme.

Sådan kan du starte op

Som altid, når du skal igang med at træne, er det vigtigt med opvarmning. Når dine sener og led er varmet op er risikoen for skader væsentligt mindre. Efter din træning er det vigtigt med udstrækning.

Ofte har vi tendens til at vælge de øvelser, vi er bedst til. Er du glad for armbøjninger, har du måske trænet dem i forvejen og opnået en vis styrke her. Det vil derfor være mere hensigtsmæssigt at fokusere på de discipliner, du er svagest i. Herved vil du hurtigere mærke fremgang og du får mere balance i din krops styrke, når du arbejder hen i mod at hele din krop bliver stærk og altså ikke kun de områder, du allerede har trænet.

Når du har valgt, hvilke øvelser du vil fokusere på, kan du træne dem i sæt med det antal gentagelser, du vurderer passer til dit niveau. Tre sæt er det optimale.

I videoen herunder kan du se, hvordan du som begynder kan træne Calisthenics.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen